مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

ایستگاه حسین‌آباد در نیمه شمالی خط ۳ متروی پایتخت با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به بهره‌برداری رسید.

قالیباف

شهردار تهران در مراسم  از اهميت حمل‌ونقل عمومي و كم‌كاري‌هاي دولت در اين عرصه سخن گفت. يكي از نكاتي كه ديروز قاليباف در سخنراني خود به مناسبت افتتاح يكصد و ششمين ايستگاه متروي تهران به آن پرداخت اين بود كه براي به ثمر نشستن خيلي از موضوعات در عرصه‌هاي مختلف نياز به يكسري اقدامات سلبي و در كنار آن ايجابي است. وي دراين باره گفت: براي تصميم‌گيري در مسائل اجتماعي مربوط به شهر بزرگي چون تهران با جمعيت 10ميليون نفري نيازمند تصميمات سلبي و اجرايي كارشناسانه و منطقي هستيم تا حقي از كسي ضايع نشود.

از نظر قاليباف مقابله با آلودگي هوا و ترافيك، نيازمند تدبيري است كه زندگي مردم را با مشكل مواجه نسازد. وي در تشريح اين مسئله يادآور شد: محدوديت‌هاي اعمال شده بايد تابع منطق باشد نه اينكه ناگهان صبح ساعت شش و نيم تصميم بگيريم طرح زوج و فرد را از در منزل اجرا كنيم.

در اين صورت خانواده‌ها بايد چه كار كنند؟ ناگزير پناه مي‌برند به بدترين كار ممكن يعني قانون‌شكني. درواقع به‌دست خودمان بي‌قانوني را به مردم ديكته كرديم. قاليباف همچنين از لزوم تقدم اقدامات ايجابي بر سلبي سخن گفت و افزود: ورود خودرو به شهر تهران برخلاف ساير كلانشهرهاي دنيا هيچ منطقي ندارد و روزانه بيش از 1000خودروي جديد وارد شهر مي‌شود. اين سياست تا كي مي‌خواهد ادامه يابد؟ اگر خانواده متمولي توان مالي دارد كه براي هر عضوش يك ماشين بخرد، هزينه‌هايش را هم بايد بدهد نه اينكه هزينه‌ها و عوارض جانبي آن دامن شهروندان مظلومي را بگيرد كه از حداقل‌هاي زندگي هم محرومند.

شهردار تهران بعد از طرح اين سؤالات كه عوارض اين ماشين‌ها در سال چقدر است، چقدر از يارانه بنزين استفاده مي‌كنند، چقدر از بزرگراه‌هاي شهري كه براي ساخت هر مترش ميليون‌ها تومان هزينه شده تردد مي‌كنند، ميزان آلايندگي كه به هوا تزريق مي‌كنند و آسيبي كه به سلامت شهروندان وارد مي‌كنند، چقدر است، گفت:

از آنجايي كه با يك برنامه مدون و اثربخش كار را انجام نمي‌دهيم نتيجه‌اش اين مي‌شود كه با تصميمات ناگهاني اطمينان مردم را سلب مي‌كنيم درحالي‌كه بايد با خرد جمعي، كار كارشناسي و با تلاش مضاعف هم خوب كار كنيم و هم كار خوب كنيم. وي مهم‌ترين كار ايجابي براي حل معضل ترافيك و آلودگي هوا را توسعه حمل ونقل عمومي با تأكيد بر حمل ونقل ريلي دانست.

  • شتاب بالاي فعاليت‌هاي عمراني

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود به فعاليت‌هاي انجام شده در پايتخت در يك دهه گذشته اشاره كرد و گفت: بعضا به ما مي‌گويند كار عمراني در شهر كم شده است درحالي‌كه در اين 11سال اخير هيچ‌وقت شتاب كار عمراني به اندازه حالا نبوده است.
شهردار تهران تاكيد كرد: ما معتقديم حتي در اين دوره كارهاي عمراني نسبت به گذشته دور هم سرعت بسيار بالايي داشته تا جايي كه نسبت به 90سال گذشته 45درصد زيرساخت‌هاي مهم عمراني شهر در اين 11سال انجام شده است و هركسي در محل زندگي خود مي‌تواند با رصد كردن حجم احداثات عمراني، فرهنگي، اجتماعي، خدماتي و... متوجه اين موضوع شود.

محمدباقر قاليباف از وجود پروژه‌هاي عمراني متعدد در شهر در كنار 100كارگاه فعال با بيش از 20هزار نيروي كار شبانه‌روزي در مترو سخن گفت و افزود: انعكاس اين تلاش‌ها يك ضرورت است تا شهروندان بدانند در مجموعه شهرداري با وجود همه حاشيه‌سازي‌‌ها ما تمام وقتمان را براي سازندگي و نه تخريب ديگران صرف مي‌كنيم و دغدغه‌مان حل مشكلات مردم است.

وي اعتبارات شهرداري را محدود دانست و گفت: ما يك پول حداقلي داريم كه با آن در عمق70متري زير‌زمين كه هر لحظه امكان ريزش خاك وجود دارد، سانتي‌متر به سانتي‌متر جلو مي‌رويم. ما همه سختي‌هاي كار را به جان مي‌خريم و با تكيه بر دانش فني نسبت به توسعه زيرساخت مترو اعم از ساخت تونل و ايستگاه اقدام مي‌كنيم؛ مثلا در 20سالي كه دولت و شهرداري يكپارچه بودند و شهرداري از حمايت دولت برخوردار بود، مترو فقط 35كيلومتر ساخته شد اما در 11سال گذشته 112كيلومتر بهره‌برداري شده و ان‌شاءالله ظرف 4‌ماه آينده اين رقم به بيش از 270كيلومتر مي‌رسد.

  • مطالباتي كه پرداخت نمي‌شوند

شهردار تهران در بخش ديگري از مراسم به مسئله تأمين اعتبارات مورد نياز توسعه مترو و وظايف قانوني دولت در اين‌باره اشاره كرد. قاليباف گفت:‌ ما قبول داريم دولت مشكل دارد و بخشي از بودجه‌اش تحقق پيدا نمي‌كند اما حرفمان اين است كه حداقل در حد بقيه بخش‌ها براي توسعه حمل‌ونقل عمومي هم اعتبار بدهيد. بالاخره بخشي از بودجه تحقق پيدا مي‌كند كه از آن سهم مترو داده شود.

درحالي‌كه هم گله و هم خواهش از دوستان در دولت، مراجع نظارتي، مجلس، ديوان محاسبات و سازمان بازرسي كل كشور اين است كه طبق مقررات و قوانين بخشي از درآمدها ازجمله پول جرايمي كه مردم مي‌پردازند و قطعا وصول و به خزانه دولت ريخته مي‌شود، به شهرداري پرداخت شود.

وي در اين‌باره به سهم 60درصدي شهرداري از وصول جرايم راهنمايي و رانندگي اشاره كرد كه متعلق به شهرداري است و بايد در بخش حمل‌ونقل عمومي هزينه شود اما اين بودجه به شهرداري داده نمي‌شود. وي با طرح اين سؤال كه اين پول كجا مي‌رود، گفت: شوراي شهر هم بايد اين قضيه را پيگيري كند.

قاليباف همچنين خاطرنشان كرد: البته از موجودي صندوق ذخيره ارزي هم از مسير قانوني به بعضي وزارتخانه‌ها تا 10ميليارد دلار براي سرمايه‌گذاري پرداخت مي‌شود. اين در حالي است كه طبق قانون بايد 2ميليارد دلار براي خريد واگن به مترو داده شود اما اين قانون 4سال است كه مسكوت مانده و اجرا نمي‌شود. اين يعني قانون‌شكني؛ اين يعني رفتار سياسي وگرنه مردم مي‌توانستند درخط3 به جاي اينكه نيم‌ساعت منتظر قطار بمانند هر4دقيقه سوار قطار شوند و در هر روز به جاي 4ميليون، 8ميليون مسافر جابه‌جا كرد.

قاليباف گفت: تنها دراين صورت است كه مي‌توانيم به مردم بگوييم اصلا طرح زوج و فرد هر روز برقرار است اما الان با چه رويي براي مردم محدوديت تردد ايجادكنيم؟ اگر كسي در ايستگاه كمتر از 5دقيقه بايستد، حتما از مترو استفاده مي‌كند اما وقتي 30دقيقه بايد در ايستگاه منتظر قطار بماند، ترجيح مي‌دهد از خودروي شخصي استفاده كند. با همه اينها شهردار تهران تأكيد كرد كه مسئوليت دارد با تمام قدرت به همه تعهدات خود عمل كند و لحظه‌اي كار توسعه حمل‌ونقل عمومي را معطل نكند. قاليباف افزود: اولويت بايد ايجاد زيرساخت و توسعه واگن‌سازي‌ باشد تا جايي كه امسال خطوط 6و 7و خط متروي حرم امام تا فرودگاه تكميل خواهد شد.

  • نبايد مجوز برگزاري نمايشگاه در داخل شهر را داد

شهردار تهران ديروز در حاشيه افتتاح ايستگاه متروي حسين‌آباد و در جمع خبرنگاران به معضل برگزاري نمايشگاه‌ها در محل دائمي نمايشگاه نيز اشاره كرد. قاليباف در اين‌باره از همه مسئولان و دست‌اندركاران خواست تا خود را ملزم به رعايت قانون كنند. وي دراين باره به توافقنامه مشترك ميان شهرداري و وزارت صنعت اشاره كرد و خواستار اجراي آن شد.

قاليباف دليل احداث نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب را نبود فضاي مناسب نمايشگاهي در تهران اعلام كرد و گفت: 15سال قبل هم شهرداري وقت نمايشگاه بين‌المللي را پلمب كرد تا از برگزاري نمايشگاه خودداري كند. حتي قرار شد كه دولت شهر آفتاب را بسازد اما اين اقدام صورت نگرفت تا بالاخره شهرداري تهران نمايشگاه را احداث كرد؛

بنابراين ديگر دليلي وجود ندارد كه نمايشگاه را داخل شهر برگزار كنيم چون قبلا گفته مي‌شد كه جايگزيني براي نمايشگاه بين‌المللي نيست اما حالا كه نمايشگاه شهر آفتاب هست، دوستانمان در وزارتخانه نبايد مجوز برگزاري نمايشگاه در داخل شهر را بدهند. وي ادامه داد: همانطور كه شوراي شهر مصوبه‌اي دارد كه نبايد نمايشگاهي در محدوده شهري برگزار شود، دوستان ما در وزارتخانه مربوطه نيز نبايد اين مجوز را صادر كنند.

همچنين صدا و سيما، افكار عمومي مردم و رسانه‌ها بايد اين موضوع را مطالبه كنند.قاليباف البته برگزاري نمايشگاه‌هاي كوچكي كه ترافيك ايجاد نمي‌كنند را بي‌ايراد دانست، ولي تأكيد كرد كه بقيه نمايشگاه‌ها بايد به شهر آفتاب منتقل شوند كه دسترسي مترو به آن هم ايجاد شده است. شهردار تهران تأكيد كرد كه اگر نمايشگاه‌ها براي دريافت مجوز به شهرداري تهران مراجعه كنند، به هيچ‌وجه مجوز چنين اقدامي به آنها داده نخواهد شد.

  • 2هزار ميليارد تومان هزينه ساخت مترو در سال‌جاري

مديرعامل شركت متروي تهران و حومه يكي ديگر از سخنرانان مراسم بهره‌برداري از بيست‌و‌يكمين ايستگاه خط3 مترو بود. هابيل درويشي در اين مراسم گفت: طبق وعده‌اي كه به شهروندان داده بوديم امسال هرماه يك ايستگاه مترو را به بهره‌برداري رسانديم و تا پايان سال با ادامه اين روند 3 ايستگاه ديگر به بهره‌برداري مي‌رسد و متعاقب آن تمام ايستگاه‌هاي خط3 متروي تهران به طول 37كيلومتر به پايان رسيده و امكان جابه‌جايي يك ميليون مسافر در اين خط فراهم خواهد شد.

هابيل درويش با بيان اينكه با افتتاح ايستگاه حسين‌آباد تا 30هزار سفر به ظرفيت متروي تهران اضافه مي‌شود، از ارائه يك سرويس ويژه به مسافران مترو در جنوب تهران و شهرك‌هاي اقماري آن خبرداد. وي حجم اعتبارات لازم براي ساخت ماهانه يك ايستگاه مترو را 100ميليارد تومان و سالي بيش از 2هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: ما به ‌ماه نهم سال رسيده‌ايم و با وجود اينكه دولت بايد 50درصد هزينه‌هاي ساخت مترو را تقبل مي‌كرد اما هنوز هيچ كاري نكرده است.

وي گفت: ما از دولت انتظار داريم كه به مترو نگاه ويژه‌اي داشته باشد چون ساخت مترو كار مردمي، عين عدالت و عام‌المنفعه است و مي‌تواند سالي 10هزار ميليارد تومان صرفه‌جويي در سوخت را به‌دنبال داشته باشد كه اگر يك سوم اين صرفه‌جويي را صرف كمك به ساخت مترو كنند بسياري از گره‌ها باز مي‌شود؛ اين در حالي است كه نه‌تنها كمكي به مترو نشده بلكه چند صد ميليارد در قالب بيمه و ماليات با توسل به زور و ممنوع‌الخروج كردن اعضاي هيأت مديره مترو از ما پول گرفتند.

درويش ادامه داد: اين بدهي مربوط به سال89 است و دريافت آن از ما ناحق و بدون منطق بود. ما درآمدي نداريم كه ماليات بدهيم و از پولي كه شهرداري به سختي تهيه مي‌كند تا صرف ساخت مترو شود براي دادن ماليات استفاده كرديم. وي با بيان اينكه 6‌ماه است با وجود پول نقد موفق به دريافت برق از اداره برق نشده‌ايم، گفت: كو گوش شنوا؟ ما به كجا شكايت كنيم كه برق به مترو نمي‌دهند كه هيچ، تازه جريمه‌مان هم مي‌كنند. كاش يك دستگاهي بود كه صداي ما را مي‌شنيد.

  • مشخصات ايستگاه حسين‌آباد

موقعيت جغرافيايي ايستگاه: بزرگراه صياد شيرازي، تقاطع خيابان مغان، بين ايستگاه‌هاي هروي و نوبنياد
طول سكوي ايستگاه: 160متر
تعداد ورودي‌ها: 2ورودي
عمق ريل تا سطح زمين: 26متر
زيربناي ايستگاه: 10هزار مترمربع
امكانات ويژه: 16پله برقي، آسانسور ويژه معلولان، سيستم تهويه و اطفاي حريق

کد خبر 355371

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha